Un an de consiliu. Ce-am făcut și ce n-am făcut


Ați primit sau veți primi pe e-mail darea de seamă a Consiliului Baroului Cluj. Este un raport anual de activitate pe care probabil unii (mulți) nu-l citiți, fie din lipsă de timp, fie din lipsă de interes. Este posibil ca și un raport individual de consilier privind primul an de mandat să vă fie la fel de indiferent. Într-o anumită măsură vă înțeleg. Citim toată ziua hârtii anoste, fie că-s hotărâri judecătorești, fie rechizitorii sau răspunsurile adversarilor la întâmpinări. Încă o dare de seamă nu ar trebui să fie cu mult mai interesantă.

Din acest motiv o să încerc să fiu cât mai puțin tehnic, cât mai clar și succint. Vreau să fac acest gest, chiar dacă nu va citi nimeni acest „raport”. Pentru că despre asta este transparența decizională. Despre ce ai făcut în poziția în care ai fost ales, fie că interesează pe cineva, fie că nu.

Ce am făcut?

Am redactat, în mare parte, noul Regulament de funcționare a Consiliului, prin care a fost introdusă obligația fiecărui consilier de a da o declarație pe proprie răspundere că nu a colaborat, nu colaborează și nu face parte din niciun serviciu secret. Suntem probabil primul Barou din țară care și-a asumat oficial această obligație.

Am propus repunerea în discuție a implementării plății contribuțiilor cu cardul la casieria Baroului și a C.A.A. – Filiala Cluj. Au fost obținute oferte de la mai multe bănci, dar implementarea a fost amânată până când C.A.A. – Filiala Cluj și Baroul Cluj va finaliza punerea în funcțiune a softului de gestiune internă.

Am propus transmiterea către Comisia Permanentă a solicitării de a publica componența Comisiei care a elaborat subiectele de examen pentru admitere în avocatură, (sesiunea august, 2018) precum și solicitarea ca începând cu următoarea sesiune de admitere în profesie să se publice componența Comisiei la momentul adoptării hotărârii prin care aceasta este stabilită. Propunerea a fost adoptată de Consiliu. Conform răspunsului primit din partea Comisiei Permanente solicitarea de publicare a Comisiei a fost respinsă pentru că Regulamentul de examen nu prevede o astfel de publicitate a componenței Comisiei, iar pe de altă parte pentru că potrivit GDPR nu există consimțământul persoanelor care au făcut parte din această comisie pentru divulgarea numelui lor. Cât privește publicarea pentru viitor, conform răspunsului, „Consiliul UNBR va decide în consecință”.

Ulterior intrării în vigoare a GDPR, am propus realizarea și transmiterea către Consiliul UNBR a unui proiect de hotărâre prin care să se stabilească la nivel național termene limită de păstrare ale actelor din arhiva profesională, având în vedere incidența Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) în ceea ce privește actele profesionale ale avocaților. Am considerat oportună o astfel de propunere deoarece stabilirea unor termenele de păstrare a arhivei profesionale limitează perioada de prelucrare a datelor cu caracter personal în scopul exercitării profesiei de avocat și stabilește un comportament unitar la nivelul profesiei în acest domeniu. Propunerea este în lucru la nivelul Consiliului UNBR.

Am propus organizarea unei întâlniri cu membrii Baroului Cluj pentru a sintetiza problemele cu care se confruntă în activitatea lor. Întâlnirea a avut loc la data de 20.09.2018, cu participarea decanului și a mai multor consilieri. Colegii care au participat ne-au comunicat inclusiv în scris problemele pe care le consideră necesar a fi rezolvate, ele fiind reținute pe ordinea de zi a ședințelor de consiliu. Acestea au fost dezbătute de membrii consiliului, fiind propuse soluții pentru rezolvarea lor.

Am propus, susținut și implementat amplasarea rastelului de biciclete din curtea noului sediu al Baroului, devenit operațional din luna iulie, 2018. Proiectul nu a necesitat bugetare din bugetul Baroului Cluj.

M-am ocupat de formarea unui grup de lucru compus din colegi avocați neconsilieri, necesar pentru migrarea conținutului site-ului vechi al Baroului, în platforma nouă. Grupul de lucru, format din avocații Andra Badiu, Tiberiu Ban și Silviu Olariu, s-a ocupat de această problemă sub coordonarea subsemnatului. Urmează ca site-ul nou să fie operațional cel târziu până în luna mai, 2019.

Am propus inițierea și lansarea primului număr al Newsletter-ului C.J.U.E. al Baroului Cluj, proiect care vrea să popularizeze, în rezumat, soluții relevante ale Curții de Justiție a Uniunii Europene. Am redactat primul număr al acestuia. Proiectul urmează să fie menținut și în anul 2019, pe cât posibil cu o periodicitate trimestrială, urmând a se evalua la finalul anului interesul pentru această publicație, în vederea menținerii publicării acesteia sau încetării redactării ei.

În cadrul departamentului de Sesizări, reclamații, disciplină am fost desemnat de Consiliu pentru realizarea cercetării disciplinare prealabile cu privire la zece sesizări. În cazul a șapte sesizări s-a decis de către Consiliu clasarea acestora, iar în două s-a decis exercitarea acțiunii disciplinare. Un singur dosar mai este în lucru. De asemenea, în cazul a trei acțiuni disciplinare am fost desemnat de Consiliu să îl reprezint în fața Comisiei de disciplină. Toate cele trei acțiuni au fost admise.

M-am ocupat de inițierea și administrarea paginii oficiale de Facebook a Baroului Cluj precum și a grupului oficial de Facebook „Baroul Cluj” (grup închis, destinat doar avocaților din Baroul Cluj).

Am propus transmiterea unei poziții oficiale a Baroului Cluj către Comisia Senatorială care a investigat problema reținerii telefoanelor mobile la sediile parchetelor și la unitățile de poliție, propunere care a fost însușită de Consiliu și care s-a materializat într-o adresă oficială.

Am propus analizarea oportunității achiziționării unui soft nou de evidență pentru Serviciul de asistență juridică sau modernizarea softului actual. Propunerea se află în lucru, urmând ca în cursul anului 2019 să fie soluționată.

Am co-inițiat, împreună cu dl. consilier avocat Mihai Neamțu, organizarea unor întâlniri informale, bilunare, la sediul Baroului sub denumirea informală de „Clubul Avocaților”, cu scop preponderent recreativ, de socializare. Propunerea a fost aprobată de Consiliu, fiind implementată prin realizarea unei prime întâlniri și programarea celei de-a doua.

Ce n-am reușit să fac?

N-am reușit să conving majoritatea colegilor din Consiliu de necesitatea implementării a două măsuri care țin de transparența decizională: a) înregistrarea audio a ședințelor de Consiliu și punerea acestora, la cerere, la dispoziția avocaților interesați, pentru a fi audiate, la sediul Baroului; b) postarea pe site-ul Baroului a ordinii de zi a ședințelor de Consiliu, soluționate.

N-am reușit să colaborez ideal cu toți colegii consilieri. Dar acesta nu este un reproș adresat lor. Probabil, este o consecință inevitabilă a faptului că facem parte din generații diferite.

Cam asta este tot. E mult, puțin? Voi apreciați. Aștept în continuare orice sesizare, sugestie, nemulțumire, așa cum ați făcut-o și în anul care a trecut când ați considerat că este necesar să interacționăm. Eu sunt deschis oricărei discuții.

Publicat de

Dan Chertes

Avocat în Baroul Cluj din 2007. Îmi place să cred că putem schimba avocatura în bine.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.