ML4. Publicitatea profesiei


Unul dintre subiectele de la care a plecat ideea Proiectului a fost cel al modului în care avem voie să ne facem publicitate. Probabil e subiectul în care reglementările profesiei noastre au rămas înțepenite în trecut.

Argumentele de modificare, respectiv de păstrare a actualei reglementări sunt din cele mai diverse. Consider că o modificare ar trebui să intervină, una de o manieră rezonabilă, nu pentru a transforma publicitatea profesiei într-o reclamă la pastă de dinți, ci pentru a ajunge la o stare de normalitate, în care, de exemplu, afișarea unui banner cu numele avocatului sau al societății de avocatură în conținutul unui site (publicitatea în mediul online e cea mai răspândită) să nu creeze discuții interminabile pe tema încălcării reglementărilor privind publicitatea.

În Proiect, am propus preluarea în art. 48 alin. 2 din Lege, cu mici modificări, a formulării reținută de Statutul profesiei la art. 243 alin. 2, pentru a definivi la nivel de Lege în ce constă publicitatea formelor de exercitare a profesiei.

Astfel, conform propunerii, se pot aduce la cunoștința publicului natura activității desfășurate (respectiv ce servicii sunt prestate de către avocat), calitatea serviciilor prestate (care poate fi individualizată prin exemple concrete) precum și activitatea concretă a avocatului raportat la cauzele pe care le manageriază.

După cum se poate observa modificarea alin. 2 a art. 48 duce implicit la abrogarea prevederii care interzice avocatului de a folosi mijloacele de reclamă sau de publicitate în scopul dobândirii clientelei.

Această abrogare firească nu creează un dezechilibru în materia publicității profesiei deoarece ea are două elemente care delimitează ceea ce poate și ce nu poate face avocatul în cazul unei publicități pentru obținerea clientelei:

1) Alin. 1 al art. 48 din Lege interzice procedeele incompatibile cu demnitatea profesiei (consider că aici este lesne de înțeles că referirea ține de netransformarea publicității profesiei în publicitate comercială);

2) Alin. 3 al art. 48 din Lege e propus spre adăugare în vederea stabilirii, tot la nivel de Lege, că mijloacele de publicitate sunt cele strict stabilite de Statut.

De asemenea, propunerea stabilește cu valoare de principiu cele trei interdicții privind publicitatea: mențiunile autolaudative, comparative sau care încalcă secretul profesional.

Iată și textele în discuție:

1. Art. 48 alin. 2 se modifică după cum urmează:

Forma propusă:

Publicitatea formelor de exercitare este constituită din orice formă de comunicare publică, indiferent de mijloacele utilizate, care urmăreşte să aducă la cunoştinţa publicului informaţii asupra naturii activității, calităţii serviciilor sau asupra activității profesionale propriu-zise desfășurate de avocații din cadrul formei de exercitare a profesiei.

Forma actuală:

De asemenea, este interzis avocatului să folosească mijloace de reclamă sau de publicitate în acelaşi scop. Statutul stabileşte cazurile şi măsura în care avocatul poate informa publicul cu privire la exercitarea profesiei sale.

2. Art. 48 se completează cu alin. 3 care va avea următorul conținut:

Forma propusă:

Formele de exercitare a profesiei de avocat pot utiliza una sau mai multe mijloace de publicitate dintre cele stabilite de Statut. Indiferent de mijlocul de publicitate utilizat, sunt interzise mențiunile autolaudative, comparative sau care încalcă secretul profesional.

Aștept păreri pro și contra.

Un gând despre “ML4. Publicitatea profesiei

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s