Încă un an de Consiliu. Ce-am făcut. Că dacă facem listă cu ce n-am făcut nu mai terminăm niciodată

Pentru a nu strica tradiția începută în 2018, și anul acesta voi face un raport, în rezumat, despre activitatea mea în Consiliul Baroului Cluj. Voi fi scurt și la obiect.

Departamentul de Asistență Judiciară pe care îl coordonez a avut următoarea activitate:

  • Am continuat, cu suportul firmei care a realizat softul, procedura de migrare a datelor din vechiul soft în noul soft SAJ pentru SAJ Gherla și a fost implementat noul soft și la nivelul SAJ Huedin, unde nu era folosit softul vechi și, prin urmare, nu a fost necesară migrarea datelor. Softul este la acest moment folosit de toate centrele SAJ.
  • Pentru utilizarea softului, am întocmit două manuale de utilizare: unul pentru responsabilii SAJ, altul pentru colegii avocați care sunt înscriși în RAJ.
  • Ulterior analizei de către responsabilii SAJ Cluj-Napoca, au fost soluționate de Consiliu cererile de radiere sau, după caz de înscriere în Registrul de asistență judiciară.
  • Au fost notificați colegii avocați care sunt înscriși în RAJ cu posibilitatea creării contului în softul amintit. Pentru aceștia, la acest moment, softul oferă posibilitatea verificării situației delegațiilor emise și a referatelor transmise spre plată. De asemenea, aceștia au posibilitatea, în soft, de a-și stabili perioadele de indisponibilitate, pentru a evita numirea acestora, în cauze, în perioadele de concedii.
  • În noiembrie, 2023 a fost organizată o întâlnire între responsabilii SAJ din județ și consilierul coordonator pentru a se verifica dacă mai sunt probleme în folosirea softului ca urmare a finalizării migrării datelor și operaționalizării acestuia la nivelul tuturor centrelor SAJ.
  • În colaborare cu responsabilii SAJ, au fost redactate și transmise către UNBR, în iulie, 2023, 16 propuneri punctuale de modificare a Protocolului privind oficiile, care să fie avute în vedere la momentul renegocierii acestuia. Dintre acestea, amintim:
      • Pentru un act de urmărire penală efectuat în alt județ decât cel de reședință al organului judiciar, la care se solicită participarea unui avocat dintr-un alt barou decât cel de reședință se achită un onorariu punctual pentru fiecare act de urmărire, distinct de onorariul avocatului desemnat din baroul de reședință al organului judiciar;
      • Menționarea că onorariul acordat pentru fondul cauzei este aplicabil în același cuantum și pentru calea de atac a apelului, fiind prevăzut doar că onorariul se aplică „în cursul judecății”;
      • Dublarea onorariilor în cazul în care asistența este asigurată între orele 20,00-08,00 ori în zilele nelucrătoare sau sărbătorile legale ar trebui să se aplice similar și în cazulcauzelor din materie civilă;
      • Modul de rezolvare a situațiilor în care dosarele sunt reunite, să fie aplicabilă și situației de disjungere a dosarelor, în sensul de a se face plata unui onorariu, distinct pentru fiecare dosar în parte, chiar dacă este vorba despre același apărător desemnat din oficiu;
      • Inserarea obligativității sau posibilității ca judecătorul de cameră preliminară sau instanța de judecată să acorde onorariul parțial, în cazul încetării mandatului apărătorului din oficiu și prin încheierea de la momentul la care a încetat mandatul, nu doar prin hotărârea finală;
    • Majorarea procentului minim, de 25%, care se poate acorda în cazul onorariului parțial, având în vedere că raportat la unele sume prevăzute de protocol ca onorariu întreg, 25% reprezintă o sumă derizorie.
  • La sesizarea unor colegi care reprezentau părțile civile din oficiu, a fost transmis Tribunalului Cluj problema întâmpinată de aceștia la unul dintre completurile instanței, care a solicitat avocaților mai sus amintiți să ia legătura cu părțile civile, pe cheltuiala proprie, din onorariul pe care aceștia îl încasează ca urmare a reprezentării, în condițiile în care onorariul se încasează doar la finalizarea cauzei. Tribunalul a răspuns, comunicând că problema va fi discutată în cadrul întâlnirilor lunare ale instanței privind discutarea problemelor de drept și că a fost comunicată atât titularului completului, cât și celorlalți titulari de completuri de la secția penală a instanței.
  • La sesizarea a două colege înscrise în RAJ, am redactat o adresă către Tribunalul Cluj cu privire la problemele pe care acestea le-au întâmpinat raportat la reducerea nejustificată a onorariilor, Tribunalul comunicând că va discuta aceste probleme în cadrul întâlnirilor lunare ale instanței privind discutarea problemelor de drept. De asemenea, o sesizare similară a fost transmisă către Parchetul Judecătoriei Cluj-Napoca, cu privire la modul de rezolvare a avizării referatelor de către procurorul de caz.
  • Am propus adoptarea unei hotărâri, prin care responsabilii SAJ nu vor mai desemna, la cererea instanței, același avocat pentru mai mulți suspecți sau inculpați, în măsura în care procurorul/instanța nu precizează expres prin adresă că nu există un conflict de interese între aceștia. De asemenea, s-a stabilit această interdicție și pentru avocații de pe listele de urgență, în măsura în care solicitarea Parchetului nu conține expres această mențiune.
  • La cererea responsabilului SAJ Dej, s-au transmis către Parchetul Judecătoriei Dej și către Judecătoria Dej adrese prin care s-a solicitat remedierea problemelor sesizate.

În ceea ce privește celelalte departamente, implicarea mea directă a privit următoarele aspecte:

În cadrul departamentului Administrație externă:

  • La sesizarea colegilor avocați, am formulat cerere către Parchetul de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca pentru a permite copierea dosarelor de urmărire penală prin scanare cu telefonul și, ulterior, având în vedere răspunsul negativ, prin care se arăta că în baza unui ordin al PICCJ copierea actelor se realizează doar cu aparatura unității de Parchet, s-a transmis sesizare către PICCJ. Răspunsul negativ al PICCJ, în sensul că nu consideră oportună modificarea Ordinului invocat de PJ Cluj-Napoca, a condus la blocarea temporară a rezolvării problemei. Ulterior, ca urmare a protestului avocaților de la nivel național, în întâlnirea Consiliului Baroului Cluj cu reprezentanții instanțelor și parchetelor de la nivelul județului Cluj, s-a agreat cu Parchetul Judecătoriei Cluj-Napoca permiterea copierii dosarului de urmărire penală prin scanare cu telefonul.
  • În colaborare cu Asociația ACTEDO, ca o urmare a conferinței din noiembrie, 2022 privind accesul grupurilor vulnerabile la justiție, a fost semnat protocolul privind înființarea la nivelul Baroului Cluj al Centrului Pro bono, primul centru de acest fel de la nivel național. La acest moment, pe lista pro bono, disponibilă pe site-ul baroului (secțiunea Proiecte sociale/Asistență juridică pro bono) sunt înscriși 18 avocați din Baroul Cluj.

În cadrul departamentului Administrație internă:

  • În considerarea transparenței decizionale, am propus publicarea ordinii de zi a ședințelor consiliului Baroului, în forma soluționată, motiv pentru care, începând cu ședința din 28.03.2023, aceasta este afișată, pentru fiecare ședință, într-o secțiune distinctă a site-ului Baroului Cluj (Pentru avocați/ordinea de zi soluționată). Din motive de protecție a datelor cu caracter personal care apar în conținutul acestui document, aceste date sunt anonimizate.
  • Am propus implementarea în platforma online a Baroului Cluj a evidenței punctelor de pregătire profesională continuă, funcționalitate disponibilă avocaților în Panoul Central, secțiunea Puncte INPPA.
  • În 2023, am continuat editarea Jurnalului Baroului Cluj, care și-a continuat apariția, sub tiparul Editurii Solomon. A fost publicat primul număr din 2023, în luna decembrie, din cauza lipsei articolelor necesare, însă decalajul urmează a se recupera în luna martie, 2024, cu publicarea nr. 2/2023. Bugetul aprobat de Consiliul Baroului Cluj pentru cele două numere, în cuantum de 6000 lei, se împarte astfel: 2000 lei/număr pentru drepturile de autor și 1000 lei/număr pentru editarea revistei. Revista este indexată, începând cu 2021, în 2 baze de date internaționale,  HeinOnline și în Central and Eastern European Library (CEEOL).
  • Am continuat administrarea grupului oficial de Facebook „Baroul Cluj”, prin soluționarea cererilor de acces în grup doar a avocaților din Baroul Cluj, înscriși pe tablou.
  • Am început realizarea unui Manual pentru proceduri interne aferente activității Baroului Cluj, manual care va fi util pentru o mai bună organizare a activității administrative a Baroului și o evidență clară a responsabilităților fiecărui membru al personalului administrativ. Proiectul urmează să fie finalizat în anul 2024.

În cadrul departamentului Sesizări, reclamații, disciplină:

  • Am fost desemnat de consiliu pentru realizarea cercetării disciplinare prealabile în cazul a 15 sesizări, care au fost soluționate fie prin clasare – 8, fie prin exercitarea acțiunii disciplinare – 5. La acest moment am în lucru 2 sesizări. În cazul acțiunilor disciplinare exercitate în perioada de referință pentru care am realizat și cercetarea disciplinară prealabilă am fost desemnat de Consiliu să îl reprezint în fața Comisiei de disciplină.

În cadrul departamentului apărarea profesiei:

  • La sesizarea colegilor avocați, am redactat o plângere către Inspecția Judiciară față de un complet din cadrul Judecătoriei Cluj-Napoca, care avea întârzieri mari în redactarea hotărârilor și nu respecta regula stabilirii cauzelor pe intervale orare. Pentru primul aspect sesizat Inspecția Judiciară a declanșat cercetarea disciplinară față de magistrat, clasând sesizarea pentru cea de-a doua abatere.
  • La sesizarea colegilor avocați, am redactat două plângeri către Inspecția Judiciară față de un complet din cadrul Judecătoriei Gherla și față de un procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Gherla, având în vedere comportamentul acestora în sala de judecată, comportament manifestat prin încercarea de a determina justițiabilii să renunțe la cererea de amânare pentru a-și angaja avocat.

În cadrul departamentului Inițiativă legislativă:

  • Am propus și a fost adoptată decizia de a constitui abatere disciplinară fapta avocatului îndrumător/alt avocat definitiv de a solicita avocatului stagiar să îl substituie în cauzele care se desfășoară în fața instanțelor la care avocatul stagiar nu are dreptul de a pune concluzii. Propunerea s-a bazat pe faptul că, pentru stagiar, o astfel de substituire/prezentare constituie abatere disciplinară, însă acesta nu este protejat de o astfel de obligație impusă în mod abuziv de avocatul îndrumător sau alt avocat definitiv din cadrul aceleiași forme de organizare ca avocatul stagiar.

În cadrul departamentului Protocol și organizare evenimente:

  • La inițiativa colegei av. Oana Lup și cu participarea colegei av. Gabriela Groza, care este și psiholog, am propus organizarea unei întâlniri informale între avocați, la sediul Baroului Cluj, pe tema „Avocatură și burnout”. Întâlnirea a fost organizată pe data de 18.05.2023.
  • La inițiativa colegei av. Roxana Mândruțiu, am propus organizarea unei mese rotunde cu participarea colegilor avocați, la sediul Baroului Cluj, pe tema „Soluționarea alternativă a litigiilor”. Întâlnirea a fost organizată pe data de 18.10.2023.

Evident, nu pot omite faptul că munca realizată și în acest ultim an a fost un efort colectiv, Consiliul Baroului Cluj fiind o echipă, motiv pentru care nimic nu s-ar fi putut realiza fără votul și sprijinul acestora.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.